Folderjochies

verfrisbee-2013 nieuwjaarswens

Ook  zo’n nieuwerwetse traditie: die folderjochies die aanbellen en je een gelukkig nieuwjaar wensen. Dan krijg je een visitekaartje overhandigd met een vragende blik in de zin van: of mijnheer maar even wil doneren? Meestal stop ik zo’n folderjoch knorrend wat toe, want je wil toch ook niet als een krent te boek staan, nietwaar? Maar waarom zou ik zo’n joch eigenlijk betalen? Hij wordt immers al betaald voor zijn werk en ík hoef hem toch niet een kerstpakket te geven?

Dan kan op kantoor elke medewerker van de facilitaire dienst, of de repro wel komen met een kaartje. Of dan kunnen de bejaardenverzorgsters ook wel alle bewoners langs om een eindejaarsdonatie. Of op het kinderdagverblijf kunnen de leiders dan wel gaan schooien bij de peuters. Ik denk dat ik voor volgend jaar zelf ook een kaartje maak en als zo’n folderjoch dan aanbelt, steek ik hem lachend mijn kaartje toe en  zeg: “de bezitter van deze ontvankelijke brievenbus wenst u ook een gelukkig nieuwjaar”.  Staan we quitte.

Geef een reactie

